Stuurhut

Navigatie

Behalve de ouderwetse kaarten hebben we ook een navigatiesysteem via de computer.

Roerstand- aanwijzer

Hier kan de roerganger de stand van het roer zien.

Schroefstand- aanwijzer

Hier kan de roerganger de stand van de schroeven zien.

Radar

Zie op tientallen kilometers afstand andere schepen aankomen.

Stuurstand

Hiermee wordt het roer van het schip bedient.

Bediening van de schroeven

Hoewel dit gashendels lijken bedienen ze echter de stand van de twee schroeven. Hiermee wordt behalve snelheid ook de richting bepaalt.

Navigatie

Marifoon

Twee marifoons voor het communiceren tussen schepen en de wal. Elke marifoon staat op een ander kanaal om geen belangrijk bericht te missen.

Snelheidsmeter

Op deze meter is de snelheid door het water af te lezen en de eenheid hiervan is knopen. De snelheid door het water kan sneller of langzamer liggen dan de snelheid over de grond door de aanwezige stroming.

Dieptemeter

Hier kan je de diepte aflezen welke wordt bijgehouden. Het verloop van de zeebodem wordt op papier bijgehouden.

NAVTEX

Op de NAVTEX worden belangrijke berichten voor de scheepvaart verstuurd. Schepen krijgen berichten behorende bij hun huidige locatie.

Navigatie computer

Een doodgewone laptop welke d.m.v. een GPS precies op de kaart aangeeft waar we ons bevinden. Deze kaart wordt ook op de monitor in de stuurhut getoond.